Můj kokpit:

Mnoho roků jsem létal jen pomocí klávesnice, myši a joysticku a na to moje občasné poletování mi to stačilo. Jako někomu, kdo začínal létat na FS 4 a frenetickým mačkáním šipek na klávesnici se snažil dostat letadlo mezi dvě spíše tušené než viditelné čáry na zemi, mi připadala možnost tlačítky na joysticku ovládat klapky, podvozek a dokoce plyn ve (tehdy) Flight Unlimited a FS 2002, jako vrchol luxusu.

V roce 2007mě zlákala poměrně výhodná nabídka v jednom e-shopu a já si pro svůj FS 2004 pořídil berany a plynové páky Saitek Pro Flight Yoke System. Pocit z létání byl náhle úplně jiný. Konečně jsem si připadal, že letadlo skutečně pilotuji a ne, že jsem na pouti a za hulákání Michala Davida trhaně pohybuji labutí nahoru a dolů.

Protože však s jídlem roste chuť, začal jsem zakrátko přemýšlet, jak způsob ovládání simulátoru ještě více přiblížit skutečnosti. Usmálo se na mě štěstí - konečně se mi rozbil starý joystick právě v době, kdy jsem již nějakou dobu stejně zvažoval jeho násilné sprovození ze světa. A protože jsem vyrůstal ještě za starých časů, kdy všechny výrobky, které se v obchodech prodávaly, byly vlastně jakýmisi polotovary čekajícími na šroubovák a zručnost kupujícího, oprášil jsem zasuté dovednosti z kroužku mladých elektrotechniků při Svazarmu a pustil se do stavby svého vlastního "domácího kokpitu". Ale vše popořádku:

Uchycení beranů a throttle quadrantu
První úprava, do které jsem se pustil, bylo lepší umístění beranů a plynových pák, protože při uchycení přímo na desce stolu byly berany příliš vysoko a zabíraly příliš mnoho místa. Nové řešení ponechává volnou plochu na klávesnici, mapy, talíře s jídlem, lahve od piva a jiné nezbytnosti virtuálního pilota. Celá polička je navíc o několik stupňů nakloněna, což zlepšuje ergonomické vlastnosti řízení.

Rudder pedály
Rudder pedály jsem spáchal z vnitřností vysloužilého joysticku Genius Maxfighter F23 U. Původní mechanismus os páky posloužil jako základ výkyvné osy pedálů, přičemž původní pružiny zajišťují vracení do středové polohy. K plastové "ohrádce" je připevněn i potenciometr. Vlastní pedály jsem uřízl ze staré postelové lamely a se základem (kus staré poličky) je spojil panty. Aby se pedály při sešlápnutí neodíraly o spojovací lištu, našrouboval jsem na příslušná místa malá nábytková kolečka.

   

    

Ještě jedna vychytávka - gumový dosed zespoda lišty, aby se neodíralo dřevo o dřevo...

Co dál?
Kromě jednoho potenciometru zůstaly z joysticku všechny ovládací prvky nevyužité, a tak bylo logické začít přemýšlet o tom, co s nimi. Začal se tedy rodit plán na ovládací pult, panel autopilota, kolektiv... prostě něco, kde by se daly mačkat čudlíky a kroutit kolečka... Takže Patova a Matova dílna je připravena, práce může začít...

 

Vy, kdo jste dočetli a doprohlíželi až sem a jste patřičně natěšeni na výsledek, mě teď jistě proklejete.
Toto je zatím všechno, práce budou pokračovat, jakmile se mi podaří sehnat čas a vhodný typ tlačítek ;-)

Panel ze staré klávesnice

Mezitím jsem si však provizorně vyrobil jiné udělátko - panel ze staré klávesnice. Je to snad úplně nejjednodušší a nejrychlejší řešení i pro ty méně manuálně zručné. V mém případě to možná bylo trochu komplikovanější tím, že jsem rozhodně chtěl černou klávesnici, ale i tak to byla otázka jednoho večera. Nejhorší bylo rozvrhnout panel tak, aby se to alespoň blížilo logickému uspořádání v reálném kokpitu. Nakonec jsem došel ke konfiguraci, kde horní řada tlačítek + skupinka šesti tlačítek jako Insert, PgUp atd. slouží jako panel autopilota, vlevo je elektrika, hydraulika a motory, mezerník a nejbližší klávesnice ovládají světla, v prostřední části znakové klávesnice lze měnit pohledy a zapínat a vypínat panel, zbytek písmen s háčky a čárkami přepíná jednotlivé panely ve 2D kokpitu, pravá strana znakové klávesnice + backspace je panel rádia, Enter ovládá brzdy, Num Lock podvozek, na numerické klávesnici + a - řídí klapky, enter je pro parkovací brzdu. Tlačítka F11 a F12 jsou univerzálně použitá pro zvyšování/snižování hodnot (incerement/decrement) jako Alt, frekvence rádií, ale i přibližování a oddalování. Třeba někdo přijde na lepší konfiguraci, ale mně se tahle už osvědčila. Kontrolky Caps Lock, Num Lock a Scroll Lock fungují jako signalizace podvozku, baterie a autopilota. Všechno by mělo být vidět na detailu zde.

Přiřazení kláves vychází z defaultních funkcí MSFS, s registrovaným FSUIPC by se toho určitě dalo namapovat daleko víc, ale pro většinu free modelů (a mně) to stačí.

Popisky tlačítek jsem si nejdřív vytisknul na tiskárně, nalepil na samolepky Herkulesem (jím jsem je i zvrchu přetřel, aby se barva nestírala - funguje to vlastně stejně jako bezbarvý lak), vystříhal a nalepil na tlačítka, nepoužitá tlačítka jsem začernil lihovým fixem. Jako ideální "kolíbka" se pro mě ukázal obráceně položený kryt od staré tiskárny (tenkrát se ještě dělaly šikovně hranaté...) s vlepeným železným hranolem jako zátěží a gumovými nožičkami proti klouzání.

 

 

 
         
    design: Milan Junášek © 2008 - 2010